Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflexe historických skutečností ve fantastice na příkladu ságy Star Wars
Hadrabová Rauschgoldová, Scarlett ; Beneš, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kudlová, Klára (oponent)
česky Diplomová práce se zabývá problematikou zobrazování dávno minulých i zcela aktuálních historických událostí ve filmové sáze Star Wars. Vzhledem k tomu, jak rozsáhlý je v současnosti celý "vesmír" Star Wars, musí se tato práce omezit pouze na filmy, které jsou označovány jako "Epizody" (s číslováním I až IX) a na dva relativně nové celovečerní spin- offy, zatímco vše ostatní bude zmíněno jen velmi okrajově. Tato práce podrobně mapuje, jak každá ze tří trilogií této ságy, a také oba spin-offy, ukazují hlavní problémy doby, ve které vznikaly, a na které další historické skutečnosti chtějí či mohou odkazovat. Cílem práce je tak ukázat, že žánr všeobecně považovaný za "únikový" a "zcela odtržený od reality" naopak svými specifickými uměleckými prostředky historickou skutečnost velmi ostře reflektuje. Klíčová slova Star Wars, historická skutečnost, science fiction, fantastika, space opera, sci-fi film, příběh, neomýtus, George Lucas, studená válka, politika
Star Wars: A Franchise Story
VANÍČKOVÁ, Simona
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem Hvězdných válek a analyzuje, co z něho dělá tak věhlasného a dlouholetého hegemona populární kultury. Práce se detailněji věnuje vzniku prvního filmu této franšízy; popisuje stav hollywoodského filmového průmyslu té doby, jak byl film představen a prodán publiku; zvláštní pozornost je věnována technickým inovacím, kterých dosáhly kreativní týmy podílející se na filmech. Ty práce pojímá jako průkopníky takzvaného blockbusteru, specifického druhu filmového kasovního trháku, pro nějž je typická jeho zábavnost, senzoricky spektakulární povaha a úzké spojení s businessy, kterým jsou poskytovány licence k výrobě reklamních předmětů sloužící jak k propagaci filmu, tak k finančnímu zisku. Takto vzniklé paratexty jsou také vnímány jako významonosné objekty pro jejich konzumenty; spolu s novou technologií videokazet a DVD se paratexty podílely jak na udržení franšízy v myslích starších fanoušků, tak na tvorbě fanoušků nových v dlouhých mezidobích mezi jednotlivými filmovými trilogiemi. Dále se analyzuje, jak byla franšíza předána do rukou korporace Disney, která vyprodukovala nové filmy a také franšízu vpravila do nového světa streamovatelných seriálů.
Potřebují ženy zachránit aneb cesta k ženským hrdinkám
Krulichová, Jana ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Práce se zabývá vnímáním a interpretací teorie male gaze v populární kultuře. Na příkladu ságy Star Wars je pomocí polostrukturovaných rozhovorů analyzováno, zda si diváci uvědomují přítomnost dominantního mužského pohledu, a jak tento pohled ovlivňuje jejich vnímání filmů. Z teoretických konceptů je blíže představen feminismus, jeho historický vývoj, a zejména jeho druhá vlna včetně gender studies, které upozornily na kulturní konstrukci konceptu mužství a ženství. Z feminismu vychází pro práci velmi důležité východisko, a to feministická filmová kritika, zejména teorie male gaze vyslovená Laurou Mulvey v roce 1974. Práce nastiňuje nejen tuto teorii, ale i její kritiky a protichůdné teorie, které společně přispěly k proměně filmového průmyslu. Následně práce stručně představuje vývoj americké společnosti v druhé polovině 20. století, který měl vliv na proměny popkultury. V neposlední řadě je shrnut žánr sci-fi a příběh a vesmír Star Wars. Samotný kvalitativní výzkum se soustředí na diváky ságy Star Wars narozené v 90. letech minulého století. Analýzou polostrukturovaných rozhovorů jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které jsou následně konfrontovány se zjištěními sémiotické analýzy. Je zároveň zjištěno, že hlavním důvodem, proč diváci tolerují dominantní mužský pohled, je mylné vnímání feminismu a...
Transmediální vyprávění fikčního světa Star Wars
Vitoušová, Valérie ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jirků, Jan (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na problematiku transmediálního vyprávění, které může ovlivňovat původní příběh, i když jeho původním záměrem je příběh rozvíjet. Zásahy do příběhu mohou probíhat jak na samotné dějové úrovni, tak na úrovni teoretické, aplikujeme-li je na příběh. Na příkladu fikčního věta Star Wars, na něž lze vztáhnout teorie vyprávění Vladimíra Proppa, Josepha Campbella, J.R.R, Tolkiena, ale i mytologii v pojetí Rollanda Barthése, Na vybraných příkladech různých typů transmemédií představím, jak toto vyprávění zasahuje do původního příběhu prezentovaného hlavně filmy a také tz.v G-kánonem, přičemž pozměňuje i výše jmenované teoretické rámce, které jsou na původní příběh aplikovatelné. Chci tedy ukázat, že transmediální vyprávění má větší dosah, než který je běžně prezentovaný.
Teologická antropologie ve světech J. R. R. Tolkiena, C. S. Lewise a George Lucase
Michálek, Ondřej ; Outrata, Filip (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent)
V této práci se zabývám tématem teologických motivů ve vybraných světech Johna Ronalda Reuela Tolkiena - Středozemě, Clive Staplese Lewise - Narnie a George Lucase - Star Wars. Ve světě Středozemně půjde o celý kánon, který obsahuje příběhy ze Středozemě se zaměřením na Pána prstenů a Hobita. Ze světa Narnie použiji všech sedm knih. Ve světě George Lucase porovnám hlavně tzv. G-kánon, vlastní materiál George Lucase. Pokud se vyskytne téma, které tímto kánonem nebude pokryto, podívám se do tzv. T-kánonu, případně do C-kánonu. Porovnám jednotlivé teologické otázky v přístupech autora ovlivněného anglikanismem, katolicismem a metodismem s budhismem. Nejdůležitějšími otázkami pro mě bude stvoření, hřích, milost, naděje, odpuštění a vykoupení. Pro jednotlivá témata porovnávám jednotlivé přístupy a jejich porovnání s biblickým vyprávěním. Cílem práce je tedy posouzení, zda a v jaké míře tyto příběhy odrážejí biblický pohled na člověka a na dějiny.
William Shakespeare's Star Wars: Verily, A New Hope; translation and stylistic analysis of Ian Doescher's play
Kabešová, Karolína ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se skládá ze tří částí - úvodu, překladu prvního jednání hry Hvězdné Války Williama Shakespeara: A Vskutku, Nová Naděje a stylistické analýzy překladu První část se zaměřuje na představení tří děl spojených s tématem této práce - Hvězdné Války Epizoda IV: Nová Naděje a. Praktická část se skládá originálního textu a jeho odpovídajícímu překladu do češtiny. Třetí část je analýzou autorčina překladu, zejména jeho lingvisticky signifikantních pasáží a stylotvorných prostředků
Narativní struktury, mytologizace a transmediální vyprávění na příběhu Hvězdných válek
Lišková, Tereza ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Tématem diplomové práce byla analýza narativních struktur a transmediálního vyprávění v příběhu Hvězdných válek (Star Wars) zpracovaných do filmové podoby režisérem Georgem Lucasem. Práce se zaměřila především na narativní analýzu původních i novějších filmových zpracování tématu a dále analýzu transmediálního vyprávění, díky kterému se Star Wars rožšířily především do oblasti literatury a počítačových her. Kromě narativní analýzy byla předmětem práce také analýza fikčního světa, ve kterém se příběh odehrává a stereotypizaci hlavních postav. Dalším bodem diplomové práce je také analýza transmediálního vyprávění, díky kterému je původní příběh Star Wars přeměněn do podoby knižních zpracování, počítačových her a dalších. Celý koncept Star Wars můžeme označit za moderní narativ, jehož příběhy navíc spadají do žánru science-fiction a odehrávají se ve zcela fikčním prostředí. Při analýze narativu autorka vycházela především z klasické teoretické literatury o teorii narativity. Například Morfologie pohádky od Vladimira J. Proppa, podle jehož teorie bylo možné do jisté míry analyzovat i původní a další epizody Star Wars. Pro analýzu transmediálního vyprávění bylo kromě jiného využito také studie Mary Laure Ryanové, která rozebírá základní možnosti proměny narativu v transmediálním vyprávění. Cílem diplomové práce...
Transmediální vyprávění fikčního světa Star Wars
Vitoušová, Valérie ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Jirků, Jan (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na problematiku transmediálního vyprávění, které může ovlivňovat původní příběh, i když jeho původním záměrem je příběh rozvíjet. Zásahy do příběhu mohou probíhat jak na samotné dějové úrovni, tak na úrovni teoretické, aplikujeme-li je na příběh. Na příkladu fikčního věta Star Wars, na něž lze vztáhnout teorie vyprávění Vladimíra Proppa, Josepha Campbella, J.R.R, Tolkiena, ale i mytologii v pojetí Rollanda Barthése, Na vybraných příkladech různých typů transmemédií představím, jak toto vyprávění zasahuje do původního příběhu prezentovaného hlavně filmy a také tz.v G-kánonem, přičemž pozměňuje i výše jmenované teoretické rámce, které jsou na původní příběh aplikovatelné. Chci tedy ukázat, že transmediální vyprávění má větší dosah, než který je běžně prezentovaný.
Mytologické a mýtotvorné rysy Hvězdných válek a specifika jejich příběhů coby příběhu na pokračování
Pavlíček, Milan ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
Diplomová práce Mytologické a mýtotvorné rysy Hvězdných válek a specifika jejich příběhů coby příběhu na pokračování se zabývá zkoumáním šestice příběhů tvořících cyklus Hvězdných válek na pozadí modelu příběhu Emila Volka, jehož pojmosloví a typologii příběhu využívá, a usiluje popsat, jak na sebe příběhy vzájemně působí, resp. jak vzájemně ovlivňují svoji recepci, a jak se jejich přijímání v průběhu času proměnilo. Druhým cílem práce je zkoumat, v jakém smyslu je k Hvězdným válkám vztahován pojem mýtu, a zvažovat, zda je taková souvislost oprávněná. Práce se snaží podat jak definici Hvězdných válek, tak definici mýtu a zabývá se vztahem cyklu k monomýtu Josepha Campbella, s nímž bývá cyklus hojně spojován. V závěru jsou popsány narativní prvky a procesy podílející se na utváření původní trilogie. Příloha obsahuje popis problematických aspektů překladu příběhů do češtiny a stručnou kritiku existujících překladových verzí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.